- Locatie
Vergaderzaal 4-5
- Toelichting
-
Tijdens de vergaderingen van het Zaanstad Beraad en de gemeenteraad worden filmopnamen gemaakt die op internet worden uitgezonden.
Uitzending
Agendapunten
-
1
Voorzitter: R. Karst
Portefeuillehouder: R. Tuijn
Commissiegriffier: I. Riteco
Sinds 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet. Onder de Omgevingswet heeft de gemeenteraad de mogelijkheid om bij aanvragen die afwijken van het omgevingsplan (de zogenoemde buitenplanse omgevingsplanactiviteiten oftewel BOPA’s) te bepalen dat hij ‘bindend advies’ wil geven aan het college. Dit betekent dat het college het advies van de gemeenteraad moet opvolgen. Dit ‘bindend advies’ is de opvolger van de ‘verklaring van geen bedenkingen’ (vvgb) onder de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).
Ten behoeve van de vvgb waren de volgende categorieën aangewezen:
(1) waarin altijd een vvgb nodig was,
(2) waarin geen vvgb nodig was, en
(3) waarin geen vvgb nodig was tenzij de gemeenteraad zelf aangeeft, op basis van de ter kennis gebrachte aanvragen, dat een aanvraag anderszins politiek gevoelig is.
Bij raadsbesluit van 22 september 2022 (2022/3188) heeft de raad besloten de bovenstaande categorieën beleidsneutraal over te nemen naar de Omgevingswet.
Na een aantal maanden werken onder de Omgevingswet is echter gebleken dat met het één op één overnemen van de categorieën geen sprake is van een beleidsneutrale overgang.
Onder een BOPA vallen nu ook afwijkingen die onder de Wabo een ‘kruimelgeval’ waren waarbij de wetgever de gemeenteraad geen rol had toegekend. Denk hierbij aan dakkapellen, op de grond staande uitbreidingen van woningen of gebruikswijzigingen van bestaande gebouwen. Om daadwerkelijk recht te doen aan de beleidsneutrale overgang heeft de raad besloten in ieder geval deze voormalige ‘kruimelgevallen’ alsnog toe te voegen aan de categorie van gevallen waarvoor geen bindend advies is vereist. Daarnaast is besloten categorie 3 waarbij geen bindend advies nodig is tenzij de gemeenteraad zelf aangeeft dat een aanvraag anderszins politiek gevoelig is, te laten vervallen. De gevallen waarvoor de raad in het verleden op basis van categorie 3 een besluit heeft genomen over een verklaring van geen bedenkingen zijn nu verwerkt als gevallen waarvoor de raad een bindend advies wil afgeven.
Hiermee wordt voorkomen dat de gemeenteraad overstelpt wordt onder aanvragen voor beperkte afwijkingen van het omgevingsplan die niet toe zien op het principe van sturen op hoofdlijnen, maar is er voldoende aandacht voor onderwerpen die de raad de afgelopen jaren politiek gevoelig heeft gevonden. Ten slotte is besloten dat het college de raad halfjaarlijks een overzicht van plannen stuurt die
onder deze ‘voormalige’ categorie 3 zijn vergund. Daarmee behoudt de raad overzicht en kan hij voor de toekomst bijsturen door indien gewenst gevallen toe te voegen aan de categorie voor bindend advies.
In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.Bijlagen
-
2Pauze - 20:00
-
3
Voorzitter: E. Köseoglu
Portefeuillehouder: S. Onclin
Commissiegriffier: I. Riteco
Bij de Narap wordt een inschatting gemaakt van het verwachte resultaat bij de jaarrekening. Ook wordt per programma een korte stand van zaken weergegeven. Hierbij ligt het zwaartepunt op de financiële afwijkingen, met daarnaast een korte toelichting op bestuurlijk relevante ontwikkelingen. Er wordt gerapporteerd over de financiële mutaties in het lopende jaar ten opzichte van de Voorjaarsnota (Burap). De afwijkingen zijn berekend op basis van de realisatie tot en met september dit jaar, waarna een eindejaarvoorspelling voor 2024 is opgesteld. De Narap is een tussenrapportage in de uitvoering van de begroting. Dat betekent dat er richting het einde van het jaar nog veranderingen kunnen optreden die tot en met september nog niet voorzien waren.
Met het vaststellen van de Narap wordt de begroting bijgesteld. De bijstelling is ook belangrijk in het kader van de begrotingsrechtmatigheid. Het budgetrecht ligt immers bij de raad. De besluitvorming door de raad over de nu voorgelegde begrotingswijziging is er op gericht dat wordt voldaan aan de eisen van begrotingsrechtmatigheid gedurende het jaar.
In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.
Bijlagen
-
4Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 21:05
-
5
Voorzitter: A. van Nieuwamerongen
Portefeuillehouder: G. Slegers
Commissiegriffier: I. Riteco
De gemeenteraad van Zaanstad heeft een krediet van € 1,5 miljoen verleend als aanvullende dekking om een aantal urgente korte termijn maatregelen ad € 2,5 miljoen uit te kunnen voeren. Dit om de leefbaarheid en bereikbaarheid in Zaanstad Noord te verbeteren. De maatregelen maken onderdeel uit van het recent door het college van B&W van Zaanstad vastgestelde Integraal Uitvoeringsplan Mobiliteit Zaanstad Noord. Deze resultaatgerichte uitvoeringsplanning biedt een nader gespecificeerd overzicht van een groot aantal maatregelen om de mobiliteits- en leefbaarheidsopgave waarvoor Zaanstad Noord staat op de korte, middellange en lange termijn gerichter aan te pakken. De maatregelen komen voort uit diverse beleidsplannen die de afgelopen jaren zijn vastgesteld, veelal met de opgave om gaandeweg dekking voor realisatie te vinden: o.a. het Mobiliteitsplan Noord (Krommenie en Wormerveer), de korte termijn maatregelen leefbaarheid N203 en recent nog het Actieplan Fiets en het Mobiliteitsplan Assendelft.
Rekening houdend met de bezuinigingsopgave is het college gekomen tot een afgewogen en geprioriteerd Uitvoeringspakket mobiliteitsmaatregelen in Zaanstad Noord ad € 23,5 miljoen met sturing op resultaat op de korte en middellange termijn. Hierbij zijn waar mogelijk projecten aan elkaar gekoppeld om zodoende “werk met werk” te maken (efficiëntie) en beter op subsidiemogelijkheden in te spelen. Voor de overige maatregelen – enkele korte en middellange termijn en veelal lange termijn maatregelen – is nog geen geld beschikbaar. Wel is het de ambitie om deze later uit te voeren.
Om de bereikbaarheid in Zaanstad Noord op de korte termijn te verbeteren, wordt nu vooral ingezet op het vergroten van de wegcapaciteit op de Rosariumlaan en de realisatie van de Verbindingsweg Dorpsstraat - Communicatieweg. Met deze twee interventies wordt er vervolgens ruimte geboden om op lokaal niveau de leefbaarheid te verbeteren. Het gaat dan vooral om het verminderen van het lokale autoverkeer door o.a. enkele bus- en fietsverbindingen te verbeteren c.q. aan te leggen en vooral door het vergroten van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Daarnaast vraagt ook de voortzetting van de ingezette programma- en realisatiesturing – binnen Zaanstad en richting de provincie i.h.k.v. de leefbaarheidsmaatregelen N203 en het onderzoekstraject om te komen tot een robuuste oplossing A8-A9 – aanvullende dekking om dit te kunnen continueren in 2025. De geprioriteerde korte termijn maatregelen waarvoor nog geen dekking was, kosten (inclusief programma en projectsturing) ca. € 2,5 miljoen. Om dit dekken, wordt naast het krediet van € 1,5 miljoen ca. € 1 miljoen aan subsidies aangevraagd bij de Vervoerregio Amsterdam en de provincie. Het betreft o.a. de volgende concrete maatregelen en proceskosten:
• Aanpassing verkeerscirculatie Krommenie, inclusief vergroten capaciteit Rosariumlaan
• Versneld aanpassen snelheid Dorpsstraat (deel midden) naar 30 km/u door verkeerscampagnes en kleinschalige aanpassingen vooruitlopend op GOW (Gebiedsontsluitingsweg) 30
• Aanleggen van bushaltes, langs Kreekrijk, Saendelft en Wormerveer Noord
• Diverse fietsbereikbaarheid en fietsveiligheidsverbeteringen, o.a. oversteek Noorderveenweg (Kaaikpad) en rotondes Saendelft
• Diverse veiligheidsverbeteringen voor voetgangers, zoals het verbeteren van de oversteekbaarheid
• Begeleidingskosten onderzoek robuuste oplossing A8-A9 2024-2025
• Programmasturing en projectteam Mobiliteit Zaanstad Noord - Integraal Uitvoeringsplan Mobiliteit Zaanstad Noord 2025-2026.
Voor de volgende maatregelen was al wel dekking beschikbaar:
• Integrale maatregelen, waaronder: Verbindingsweg Dorpsstraat - Communicatieweg en herinrichting van de Padlaan naar GOW (Gebiedsontsluitingsweg) 30
• Maatregelen voor fietsverkeer, waaronder: Transformatie Wandelweg, Fietsbrug naast de Vaartbrug, verbetering Fietspad Communicatieweg West en de Krommeniërweg
• Maatregelen voor fiets- en voetgangersveiligheid, waaronder: verbeteren veiligheid bij schoolomgevingen, verbetering van fietsroutes en verbeteren van de veiligheid op verschillende kruisingen voor fietsers en voetgangers
In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.
Bijlagen
-
6Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 22:10
-
7Geen sessie - 22:15
-
8Einde vergaderavond - 23:00