Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Zaanstad Beraad Zaal 4/5

donderdag 30 maart 2023

19:00 - 23:11
Locatie

Vergaderzaal 4-5

Toelichting

Tijdens de vergaderingen van het Zaanstad Beraad en de gemeenteraad worden filmopnamen gemaakt die op internet worden uitgezonden.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Voorzitter: M. Hulsthoff
    Portefeuillehouder: H. van der Laan
    Commissiegriffier: M. Catsburg


    Bij aanvang van de vergadering (19.00u) vindt eerst de inspraak op de startnotitie plaats:
    - De heer Van Nus, klimaatburgemeester, spreekt in.


    Aansluitend vindt de behandeling van het raadsvoorstel plaats.


    Woningcorporatie Parteon heeft als eigenaar van het blok aan Monseigneur Callierstraat/Dr. Schaepmanstraat plannen voor sloop van de huidige 22 grondgebonden woningen. De
    bestaande woningen zijn verouderd, hebben te maken met slechte kwaliteit funderingen en voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Parteon ziet mogelijkheden om op deze locatie verdichting te realiseren in de vorm van een kleinschalig appartementencomplex voor de doelgroep senioren.


    Voor dit initiatief is een inschatting van de haalbaarheid gedaan in de vorm van een quickscan. Deze toets is uitgevoerd op basis van een stedenbouwkundige analyse. Naar
    aanleiding van deze analyse is onderzocht hoe een andere verkaveling de ruimtelijke kwaliteit  van de buurt kan verbeteren. Er is sprake van een kansrijk initiatief, dat kan passen binnen de wettelijke kaders en beleidsuitgangspunten van de gemeente Zaanstad. Het beoogde plan maakt het door herstructurering mogelijk een plein met vergroening toe te voegen aan een stenige buurt. De gemeente geeft een aantal uitgangspunten mee, welke in voorliggende  startnotitie worden benoemd. In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.


    De vast te stellen startnotitie heeft de volgende doelen:

    1. Het informeren van het college en de raad over het voorgenomen initiatief voor de locatie Monseigneur Callierstraat/Dr. Schaepmanstraat, dat als kansrijk wordt gezien door de     gemeente.
    2. Het benoemen van de uitgangspunten waarmee het initiatief verder wordt ontwikkeld.
    3. Het beschrijven van de manier waarop participatie in dit project vorm krijgt.
    4. Het beschrijven van het proces waarlangs het project vorm krijgt en op welke manier het college en de raad betrokken worden.

    Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.


    Conclusie vergadering: debatagenda raadsvergadering 6 april 2023.

    00:06:05 - 00:07:06 - Hulsthoff
    00:07:07 - 00:10:53 - Inspreker
    00:10:54 - 00:10:59 - Hulsthoff
    00:11:00 - 00:11:43 - De Groot, A
    00:11:44 - 00:13:02 - Inspreker
    00:13:03 - 00:13:31 - J. van der Sluis
    00:13:32 - 00:13:54 - Inspreker
    00:13:55 - 00:13:56 - Hulsthoff
    00:13:57 - 00:14:10 - Rienstra, T.J.
    00:14:11 - 00:14:29 - Inspreker
    00:14:30 - 00:15:12 - Pieterson, S
    00:15:13 - 00:15:51 - Inspreker
    00:15:52 - 00:15:54 - Hulsthoff
    00:15:55 - 00:16:09 - Oppenhuizen
    00:16:10 - 00:16:45 - Inspreker
    00:16:46 - 00:17:38 - Hulsthoff
    00:17:39 - 00:19:45 - Hoedemaeker, P.J.
    00:19:46 - 00:19:50 - Hulsthoff
    00:19:51 - 00:21:54 - De Groot, A
    00:21:55 - 00:22:00 - Hulsthoff
    00:22:01 - 00:23:59 - Pieterson, S
    00:24:00 - 00:24:02 - Hulsthoff
    00:24:03 - 00:24:55 - Pijl
    00:24:56 - 00:25:00 - Hulsthoff
    00:25:01 - 00:26:07 - Kranenburg, P
    00:26:08 - 00:26:10 - Hulsthoff
    00:26:11 - 00:28:20 - Bemmelen
    00:28:21 - 00:28:28 - Hulsthoff
    00:28:29 - 00:29:55 - Gouwerok
    00:29:56 - 00:29:59 - Hulsthoff
    00:30:00 - 00:31:11 - J. van der Sluis
    00:31:12 - 00:31:16 - Hulsthoff
    00:31:17 - 00:32:29 - Oppenhuizen
    00:32:30 - 00:32:32 - Hulsthoff
    00:32:33 - 00:34:08 - Rienstra, T.J.
    00:34:09 - 00:34:10 - Hulsthoff
    00:34:11 - 00:34:37 - Lassooy A.C.
    00:34:38 - 00:34:41 - Hulsthoff
    00:34:42 - 00:37:55 - Brommet
    00:37:56 - 00:38:09 - Hulsthoff
    00:38:10 - 00:49:57 - Slegers, G
    00:49:58 - 00:50:17 - Hulsthoff
    00:50:18 - 00:51:05 - Slegers, G
    00:51:06 - 00:51:11 - Hulsthoff
    00:51:12 - 00:51:45 - Ambtelijk Ondersteuning
    00:51:46 - 00:51:49 - Hulsthoff
    00:51:50 - 00:53:09 - Hoedemaeker, P.J.
    00:53:10 - 00:53:11 - Hulsthoff
    00:53:12 - 00:53:52 - De Groot, A
    00:53:53 - 00:53:56 - Hulsthoff
    00:53:57 - 00:55:09 - J. van der Sluis
    00:55:10 - 00:55:13 - Hulsthoff
    00:55:14 - 00:56:23 - Brommet
    00:56:24 - 00:56:26 - Hulsthoff
    00:56:27 - 00:58:18 - Pieterson, S
    00:58:19 - 00:58:23 - Hulsthoff
    00:58:24 - 00:58:47 - Kranenburg, P
    00:58:48 - 00:58:49 - Hulsthoff
    00:58:50 - 01:01:22 - Slegers, G
    01:01:23 - 01:01:27 - J. van der Sluis
    01:01:28 - 01:02:11 - Slegers, G
    01:02:12 - 01:02:18 - Hulsthoff
    01:02:19 - 01:02:33 - Slegers, G
    01:02:34 - 01:02:38 - Hulsthoff
  2. 2
    Pauze - 20:00
  3. 3

    Voorzitter: M. Visser
    Portefeuillehouder: W. Breunesse
    Commissiegriffier: M. Catsburg


    Met het bestemmingsplan Hofwijk Noord fase 1 wordt de transformatie van het Kan Palen terrein en de directe omgeving naar een nieuwe woon- en werk omgeving mogelijk gemaakt. In Hofwijk Noord wacht het Kan Palen terrein al tientallen jaren op een nieuwe invulling. Door het vertrek van de naastgelegen verffabriek Touwen ontstaat meer ruimte voor woningbouw, omdat de milieucontour die hoort bij de verffabriek met dit vertrek ook weg is. Het plangebied ligt tussen Hofwijk aan de zuidkant, de spoorlijn aan de noordkant, de Zaan aan de westkant en al bestaande woonblokken aan de oostkant met daarachter de Heijermansstraat. Aan de zuidelijke zijde staan drie sociale woningbouwblokken.


    In het project Hofwijk Noord fase 1 is ruimte voor 750 tot 800 woningen in een gevarieerd aanbod van sociale huur, betaalbare koop, middel dure huur en vrije sector woningen. Het
    vaststellen van het bestemmingsplan is een belangrijke stap waarin de juridisch planologische basis voor de ontwikkeling wordt vastgelegd. Ondertussen wordt ook de sanering op het Kan Palen terrein en directe omgeving voorbereid om de grond geschikt te gaan maken voor woningen.


    Doel is om een aantrekkelijk woon-werkgebied te maken. Dat is de ambitie die de gemeenteraad heeft vastgelegd in het gebiedsperspectief voor de Kogerveldwijk.


    Met het plan wordt een bijdrage geleverd aan de woningbouwopgave van de gemeente Zaanstad en de daarbij behorende behoefte aan voorzieningen. Deze herontwikkeling is één
    van de concrete ontwikkelingen binnen de transformatie van de Kogerveldwijk, zoals geformuleerd in het kader van het programma Maak.Zaanstad.


    De herontwikkeling van het plangebied is niet mogelijk via het geldende bestemmingsplan. Daarom is dit bestemmingsplan Hofwijk Noord fase 1 opgesteld.


    Ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan zijn er enkele fundamentele wijzigingen in het bet bestemmingsplan aangebracht. Zo is appartementencomplex (blok 5a) vlakbij het gebouw van de Witte Olifant verlaagd van maximaal 47,5 meter naar maximaal 30 meter. Ook de mogelijkheid om aanvullend op de maximale bouwhoogte duurzame energievoorzieningen tot 5 meter hoogte op daken te realiseren, is vervallen. Optisch gezien is gebouw 5a nu heel anders. De verticale gevel van blok 5a is vervangen door een trapsgewijs oplopende gevel, waardoor de hoogte optisch minder hoog aandoet.


    Naar aanleiding van de ontvangen bezwaren is de horeca aan de Zaan vervangen door twee woningen. De locatie tussen Oostzijde 274 en Oostzijde 288 krijgt weer een
    woonbestemming, zoals ook was opgenomen in het plan dat is gepresenteerd tijdens de informatiebijeenkomsten op 30 november en 1 december 2021 aan omwonenden en andere belangstellenden. Het groene karakter van het Kleine Glop blijft behouden. Het zal worden ingericht als fijne verblijfplek met aandacht voor ecologische elementen en het zal in samenspraak met de omgeving verder vorm gegeven gaan worden. Dit traject wordt nog opgestart.


    In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.


    Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.


    De portefeuillehouder zegt toe:
    - De raad voor de raadsvergadering van 6 april te informeren over de regels en het beleid omtrent de zelfbewoningsplicht en hoe dit in relatie zit tot dit bestemmingsplan. Mocht er naar aanleiding hiervan reparatie van het bestemmingsplan nodig zijn, dan komt de portefeuillehouder met een voorstel hiervoor.
    - De technische vraag over de instandhoudingsplicht van de termijn sociale huur schriftelijk te beantwoorden.
    - De technische vraag over het kopen al dan huren van parkeerplaatsen schriftelijk te beantwoorden.


    Conclusie vergadering: debatagenda raadsvergadering 6 april 2023.

    01:21:47 - 01:22:44 - Visser, M
    01:22:45 - 01:24:46 - Beekhuis
    01:24:47 - 01:24:50 - Visser, M
    01:24:51 - 01:26:27 - De Groot, A
    01:26:28 - 01:26:33 - Visser, M
    01:26:34 - 01:29:00 - Haas, M. de
    01:29:01 - 01:29:05 - Visser, M
    01:29:06 - 01:31:40 - Oppenhuizen
    01:31:41 - 01:31:45 - Visser, M
    01:31:46 - 01:34:33 - Brommet
    01:34:34 - 01:34:37 - Visser, M
    01:34:38 - 01:37:16 - Rienstra, T.J.
    01:37:17 - 01:37:22 - Visser, M
    01:37:23 - 01:39:34 - Hoedemaeker, P.J.
    01:39:35 - 01:39:41 - Visser, M
    01:39:42 - 01:41:43 - Rot, J.E.
    01:41:44 - 01:41:49 - Visser, M
    01:41:50 - 01:42:18 - J. van der Sluis
    01:42:19 - 01:42:23 - Visser, M
    01:42:24 - 01:43:15 - Pijl
    01:43:16 - 01:43:20 - Visser, M
    01:43:21 - 01:45:03 - Pieterson, S
    01:45:04 - 01:45:15 - Visser, M
    01:45:16 - 01:59:48 - Breunesse, W
    01:59:49 - 02:00:14 - Visser, M
    02:00:15 - 02:01:14 - Haas, M. de
    02:01:15 - 02:01:22 - Visser, M
    02:01:23 - 02:01:51 - Breunesse, W
    02:01:52 - 02:01:56 - Visser, M
    02:01:57 - 02:03:07 - Beekhuis
    02:03:08 - 02:03:15 - Visser, M
    02:03:16 - 02:05:00 - Breunesse, W
    02:05:01 - 02:05:06 - Visser, M
    02:05:07 - 02:06:05 - Rot, J.E.
    02:06:06 - 02:06:08 - Visser, M
    02:06:09 - 02:06:16 - Breunesse, W
    02:06:17 - 02:06:18 - Visser, M
    02:06:19 - 02:06:30 - Rot, J.E.
    02:06:31 - 02:06:39 - Breunesse, W
    02:06:40 - 02:06:42 - Visser, M
    02:06:43 - 02:08:19 - Brommet
    02:08:20 - 02:08:24 - Visser, M
    02:08:25 - 02:08:47 - Beekhuis
    02:08:48 - 02:09:05 - Visser, M
    02:09:06 - 02:09:39 - Beekhuis
    02:09:40 - 02:10:01 - Visser, M
    02:10:02 - 02:11:08 - De Groot, A
    02:11:09 - 02:11:20 - Visser, M
    02:11:21 - 02:11:42 - Ambtelijk Ondersteuning
    02:11:43 - 02:12:05 - Ambtelijk Ondersteuning
    02:12:06 - 02:12:09 - Visser, M
    02:12:10 - 02:12:52 - Breunesse, W
    02:12:53 - 02:12:58 - Visser, M
    02:12:59 - 02:13:14 - Brommet
    02:13:15 - 02:13:38 - Breunesse, W
    02:13:39 - 02:13:45 - Visser, M
    02:13:46 - 02:14:12 - Ambtelijk Ondersteuning
    02:14:13 - 02:14:15 - Visser, M
    02:14:16 - 02:14:18 - Breunesse, W
    02:14:19 - 02:14:32 - Ambtelijk Ondersteuning
    02:14:33 - 02:14:39 - Visser, M
    02:14:40 - 02:14:53 - Breunesse, W
    02:14:54 - 02:15:17 - Visser, M
  4. 4
    Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 21:15
  5. 5

    Voorzitter: T. Rienstra
    Portefeuillehouder: H. van der Laan
    Commissiegriffier: M. Catsburg


    In 2017 is er een plan van aanpak opgesteld gericht op de verbetering van de bestaande voorraad. Dit plan beschrijft een samenhangende aanpak gericht op de thema’s
    funderingsherstel, verduurzaming en levensloopbestendig maken van woningen. In 2021 heeft er een evaluatie (2021/11703) plaatsgevonden. Uit deze evaluatie is gebleken dat op
    alle drie de thema’s belangrijke resultaten zijn geboekt, maar tevens dat de opgave enorm taai is.


    Het nieuwe plan van aanpak beschrijft hoe er in de komende 4 jaar een impuls wordt gegeven aan de kwaliteitsverbetering van de bestaande woningvoorraad in Zaanstad. Daarbij
    gaat het zowel om de particuliere als de corporatievoorraad. Voor een aantrekkelijke en passende woningvoorraad zetten we in op een brede en herkenbare aanpak van particuliere
    woningverbetering. Daarbij kijken we zoveel mogelijk naar de samenhang van de verschillende opgaven en combinatie in de aanpak. Zoals bij het funderingsherstel kijken we
    meteen naar de mogelijkheden voor verduurzamen en woningaanpassingen die helpen om langer zelfstandig thuis te wonen.


    De raad heeft in november 2022 bij het vaststellen van de Begroting 2023 – 2026 (2022/18498) een besluit genomen over de inzet van middelen voor het programma Verbetering kwaliteit bestaande woningvoorraad.


    Het plan van aanpak 2023 – 2026 Werken aan woningkwaliteit en de gevraagde extra benodigde financiële middelen uit het Investeringsfonds worden ter vaststelling voorgelegd bij
    de raad.


    In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.


    Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.


    Conclusie vergadering: stemagenda raadsvergadering 6 april 2023

    02:22:34 - 02:23:49 - Rienstra, T.J.
    02:23:50 - 02:25:33 - Visser, M
    02:25:34 - 02:25:38 - Rienstra, T.J.
    02:25:39 - 02:27:20 - Cornelisse, N
    02:27:21 - 02:27:32 - Rienstra, T.J.
    02:27:33 - 02:29:21 - Kingma, M
    02:29:22 - 02:29:28 - Rienstra, T.J.
    02:29:29 - 02:30:59 - Schuttevaer, M.A.
    02:31:00 - 02:31:03 - Rienstra, T.J.
    02:31:04 - 02:32:06 - Nieuwamerongen-Oosterkamp, A.T. van
    02:32:07 - 02:32:11 - Rienstra, T.J.
    02:32:12 - 02:34:30 - Pieterson, S
    02:34:31 - 02:34:42 - Rienstra, T.J.
    02:34:43 - 02:35:24 - Hulsthoff
    02:35:25 - 02:35:31 - Rienstra, T.J.
    02:35:32 - 02:44:52 - Slegers, G
    02:44:53 - 02:45:53 - Ambtelijk Ondersteuning
    02:45:54 - 02:45:56 - Rienstra, T.J.
    02:45:57 - 02:46:20 - Slegers, G
    02:46:21 - 02:46:24 - Rienstra, T.J.
    02:46:25 - 02:47:55 - Ambtelijk Ondersteuning
    02:47:56 - 02:48:05 - Rienstra, T.J.
    02:48:06 - 02:50:18 - Kingma, M
    02:50:19 - 02:50:27 - Rienstra, T.J.
    02:50:28 - 02:53:46 - Slegers, G
    02:53:47 - 02:53:53 - Rienstra, T.J.
    02:53:54 - 02:56:32 - Ambtelijk Ondersteuning
    02:56:33 - 02:56:39 - Rienstra, T.J.
    02:56:40 - 02:57:21 - Schuttevaer, M.A.
    02:57:22 - 02:57:26 - Rienstra, T.J.
    02:57:27 - 02:58:50 - Slegers, G
    02:58:51 - 02:59:07 - Rienstra, T.J.
    02:59:08 - 03:00:20 - Sahin
    03:00:21 - 03:00:23 - Rienstra, T.J.
    03:00:24 - 03:02:06 - Slegers, G
    03:02:07 - 03:02:13 - Rienstra, T.J.
    03:02:14 - 03:04:13 - Visser, M
    03:04:14 - 03:04:18 - Rienstra, T.J.
    03:04:19 - 03:05:13 - Slegers, G
    03:05:14 - 03:05:16 - Visser, M
    03:05:17 - 03:05:20 - Rienstra, T.J.
    03:05:21 - 03:05:30 - Visser, M
    03:05:31 - 03:05:55 - Slegers, G
    03:05:56 - 03:05:57 - Rienstra, T.J.
    03:05:58 - 03:07:41 - Ambtelijk Ondersteuning
    03:07:42 - 03:07:46 - Rienstra, T.J.
    03:07:47 - 03:07:56 - Visser, M
    03:07:57 - 03:08:00 - Rienstra, T.J.
    03:08:01 - 03:08:21 - Visser, M
    03:08:22 - 03:09:05 - Slegers, G
    03:09:06 - 03:09:12 - Rienstra, T.J.
    03:09:13 - 03:09:51 - Kingma, M
    03:09:52 - 03:11:56 - Slegers, G
    03:11:57 - 03:12:50 - Kingma, M
    03:12:51 - 03:12:52 - Rienstra, T.J.
    03:12:53 - 03:14:54 - Visser, M
    03:14:55 - 03:14:57 - Rienstra, T.J.
    03:14:58 - 03:16:24 - Slegers, G
    03:16:25 - 03:16:38 - Rienstra, T.J.
    03:16:39 - 03:17:07 - Nieuwamerongen-Oosterkamp, A.T. van
    03:17:08 - 03:17:14 - Slegers, G
    03:17:15 - 03:18:50 - Ambtelijk Ondersteuning
    03:18:51 - 03:18:54 - Rienstra, T.J.
    03:18:55 - 03:19:33 - Slegers, G
    03:19:34 - 03:19:43 - Rienstra, T.J.
    03:19:44 - 03:20:06 - Cornelisse, N
    03:20:07 - 03:20:10 - Rienstra, T.J.
    03:20:11 - 03:20:28 - Visser, M
    03:20:29 - 03:20:30 - Rienstra, T.J.
    03:20:31 - 03:21:29 - Nieuwamerongen-Oosterkamp, A.T. van
    03:21:30 - 03:21:47 - Visser, M
    03:21:48 - 03:21:51 - Rienstra, T.J.
    03:21:52 - 03:22:29 - Nieuwamerongen-Oosterkamp, A.T. van
    03:22:30 - 03:22:33 - Rienstra, T.J.
    03:22:34 - 03:23:06 - Pieterson, S
    03:23:07 - 03:23:56 - Slegers, G
    03:23:57 - 03:23:59 - Rienstra, T.J.
    03:24:00 - 03:24:14 - Pieterson, S
    03:24:15 - 03:24:58 - Slegers, G
    03:24:59 - 03:25:02 - Rienstra, T.J.
    03:25:03 - 03:25:23 - Slegers, G
    03:25:24 - 03:25:37 - Rienstra, T.J.
    03:25:38 - 03:25:44 - Pieterson, S
    03:25:45 - 03:26:00 - Rienstra, T.J.
  6. 6
    Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 22:35
  7. 7

    Voorzitter: M. Visser
    Portefeuillehouder: R. Tuijn
    Commissiegriffier: M. Catsburg


    Vervolg van de inhoudelijke, politieke bespreking van het Rekenkamerrapport


    Conclusie: stemagenda raadsvergadering 6 april 2023.

    03:43:48 - 03:45:12 - Visser, M
    03:45:13 - 03:47:04 - J. van der Sluis
    03:47:05 - 03:47:09 - Visser, M
    03:47:10 - 03:49:58 - Tuijn, R.C.
    03:49:59 - 03:50:02 - Visser, M
    03:50:03 - 03:50:48 - J. van der Sluis
    03:50:49 - 03:50:52 - Visser, M
    03:50:53 - 03:53:02 - Tuijn, R.C.
    03:53:03 - 03:53:04 - Visser, M
    03:53:05 - 03:53:30 - Tuijn, R.C.
    03:53:31 - 03:53:40 - Visser, M
    03:53:41 - 03:54:33 - Pieterson, S
    03:54:34 - 03:54:42 - Visser, M
    03:54:43 - 03:56:54 - Tuijn, R.C.
    03:56:55 - 03:56:56 - Visser, M
    03:56:57 - 03:57:32 - Pieterson, S
    03:57:33 - 03:57:37 - Visser, M
    03:57:38 - 03:58:44 - Tuijn, R.C.
    03:58:45 - 03:58:48 - Visser, M
    03:58:49 - 03:59:30 - Schuttevaer, M.A.
    03:59:31 - 03:59:36 - Visser, M
    03:59:37 - 04:01:28 - Tuijn, R.C.
    04:01:29 - 04:01:33 - Visser, M
    04:01:34 - 04:01:52 - Pieterson, S
    04:01:53 - 04:02:14 - Tuijn, R.C.
    04:02:15 - 04:02:54 - Visser, M
  8. 8
    Einde vergaderavond - 23:10