Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Zaanstad Beraad Zaal 4/5

donderdag 7 juli 2022

18:30 - 23:01
Toelichting

Tijdens de vergaderingen van het Zaanstad Beraad en de gemeenteraad worden filmopnamen gemaakt die op internet worden uitgezonden.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Voorzitter: M. Talim
    Portefeuillehouder:
    Commissiegriffier: M. Catsburg

  2. 2

    Voorzitter: M. Talim
    Portefeuillehouder: R. Tuijn
    Commissiegriffier: M. Catsburg


    Link naar webinar:  https://youtu.be/jg3HPG-LIPA


    Met het bestemmingsplan wordt de beoogde herontwikkeling van het terrein van de voormalige meelfabriek Meneba te Wormerveer voorzien van een juridisch-planologische basis. De herontwikkeling voorziet in de realisatie van maximaal 680 woningen, waarvan 30% sociale huur, 10% betaalbare koopwoningen (BKZ),15% middeldure huur en 45% overige vrije sector. Ook voorziet de herontwikkeling in de realisatie van 50 zorgwoningen en maximaal 6.500 m² bvo commerciële en maatschappelijke functies. Deze functies bestaan uit horeca, dienstverlening, medische en maatschappelijke voorzieningen, ateliers en kleinschalige kantoorfuncties. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de woningbouwopgave van de gemeente Zaanstad en de daarbij behorende behoefte aan commerciële en maatschappelijke voorzieningen. Tegelijkertijd heeft het voormalig complex Meneba hoge cultuurhistorische waarden. Deze waarden zullen in stand worden gehouden bij de herontwikkeling van Zaankwartier en worden waar mogelijk versterkt.


    Omdat de woningen op korte afstand van de bestaande bedrijven worden gerealiseerd en er geluidsoverlast zou kunnen ontstaan voor toekomstige bewoners, wordt een aantal
    omliggende bedrijven in hun milieucategorie teruggeschaald. Dat betekent dat de milieucategorie in het bestemmingsplan voor een aantal bedrijven wordt aangepast, zodat
    de bedrijfsactiviteiten geen overlast veroorzaken voor de beoogde woningen en de toekomstige bewoners. De gemeente heeft ambtelijk en bestuurlijk hier veel aandacht aan
    gegeven, onder andere door intensief contact met het bedrijf wat de meeste gevolgen ondervindt. De bedrijven worden niet in hun bedrijfsvoering geschaad en er zijn goede
    afspraken met de bedrijven gemaakt die zijn vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Met deze planologische terugschaling, de geluidsmaatregelen en met het treffen van het besluit hogere waarden wordt aan de wettelijke geluidsnormen voldaan. Zo kan wonen en werken op een goede manier naast elkaar bestaan. Er is sprake van een goede ruimtelijke ordening en een goed woon- en leefklimaat.


    In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
    Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.


    Toezeggingen:
    De portefeuillehouder zegt toe een specialist op het gebied van duurzaamheid vanuit een natuur en milieu organisatie toe te voegen aan de denktank.
    De portefeuillehouder zegt toe de beantwoording van de ingekomen brief tijdig voor de raadsvergadering van 14 juli as. te delen met de raad.
    De portefeuillehouder zegt toe technisch/schriftelijk terug te komen op de vragen van de PvdD:
    - Wat houdt een ecologisch protocol in, wie is daarbij betrokken en wanneer wordt deze verwacht?
    - Is de kap van de bomen noodzakelijk en kunnen deze verplaatst worden?


    Conclusie vergadering: stemagenda raadsvergadering 14 juli 2022.

    00:35:40 - 00:36:59 - M. Talim
    00:37:00 - 00:39:49 - V. Beekhuis - de Boer
    00:39:50 - 00:40:12 - R. Gichuki
    00:40:13 - 00:42:21 - T. Rienstra
    00:42:22 - 00:44:27 - Velden, van der P.J.
    00:44:28 - 00:45:49 - Visser, M
    00:45:50 - 00:48:27 - J. van der Sluis
    00:48:28 - 00:49:37 - Kuyper, H.E.
    00:49:38 - 00:52:26 - E. Reijnders
    00:52:27 - 00:54:19 - S. Oppenhuizen
    00:54:20 - 00:54:46 - Kingma, M
    00:54:47 - 00:56:14 - N. Hendriks
    00:56:15 - 01:05:28 - Tuijn, R.C.
    01:05:29 - 01:05:52 - Ambtelijke Ondersteuning
    01:05:53 - 01:07:29 - Tuijn, R.C.
    01:07:30 - 01:07:50 - Ambtelijke Ondersteuning
    01:07:51 - 01:08:08 - Tuijn, R.C.
    01:08:09 - 01:08:14 - E. Reijnders
    01:08:15 - 01:10:01 - Tuijn, R.C.
    01:10:02 - 01:10:28 - N. Hendriks
    01:10:29 - 01:11:02 - Tuijn, R.C.
    01:11:03 - 01:11:13 - M. Talim
    01:11:14 - 01:11:31 - S. Oppenhuizen
    01:11:32 - 01:11:55 - Tuijn, R.C.
    01:11:56 - 01:13:48 - Ambtelijke Ondersteuning
    01:13:49 - 01:14:24 - Kingma, M
    01:14:25 - 01:14:55 - Tuijn, R.C.
    01:14:56 - 01:15:04 - Kingma, M
    01:15:05 - 01:15:08 - M. Talim
    01:15:09 - 01:16:42 - Velden, van der P.J.
    01:16:43 - 01:16:58 - Tuijn, R.C.
    01:16:59 - 01:17:26 - Velden, van der P.J.
    01:17:27 - 01:18:37 - Tuijn, R.C.
    01:18:38 - 01:18:40 - M. Talim
    01:18:41 - 01:22:14 - V. Beekhuis - de Boer
    01:22:15 - 01:22:42 - Tuijn, R.C.
    01:22:43 - 01:23:31 - Ambtelijke Ondersteuning
    01:23:32 - 01:25:15 - Tuijn, R.C.
    01:25:16 - 01:25:19 - V. Beekhuis - de Boer
    01:25:20 - 01:25:52 - M. Talim
    01:25:53 - 01:26:01 - Kuyper, H.E.
    01:26:02 - 01:26:13 - M. Talim
  3. 3
    Pauze - 20:00
  4. 4
    Geen sessie i.v.m. behandeling Kaderbrief 2023-2027 - 20:15
  5. 5
    Einde vergaderavond - 23:00