Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Zaanstad Beraad Raadzaal

donderdag 9 februari 2023

19:00 - 21:46
Toelichting

Tijdens de vergaderingen van het Zaanstad Beraad en de gemeenteraad worden filmopnamen gemaakt die op internet worden uitgezonden.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Voorzitter: G. Rijken
    Portefeuillehouder:
    Commissiegriffier: J. de Jong

    00:13:39 - 00:14:48 - G. Rijken
  2. 1.1

    00:15:10 - 00:16:43 - Pijl, H.
  3. 1.2

    00:14:12 - 00:14:48 - G. Rijken
    00:14:48 - 00:16:43 - Pijl, H.
    00:16:43 - 00:16:50 - G. Rijken
    00:16:50 - 00:20:00 - Laan, H. van der
    00:20:00 - 00:20:08 - G. Rijken
    00:20:08 - 00:20:28 - Pijl, H.
    00:20:28 - 00:20:50 - G. Rijken
  4. 1.3

    00:20:40 - 00:20:50 - G. Rijken
    00:20:50 - 00:26:06 - Onclin, S.
    00:26:06 - 00:26:29 - G. Rijken
  5. 2
    Pauze - 20:00
  6. 3

    Voorzitter: H. Kuijper
    Portefeuillehouder: S. Onclin
    Commissiegriffier: J. de Jong


    De Zaanse economie zit in de lift, nu is het moment om door te pakken. De economie van Zaanstad heeft zich in de afgelopen jaren gunstig ontwikkeld, er wordt volop
    in de gemeente geïnvesteerd, en het imago van Zaanstad als woon- en werkstad is verbeterd. Bovendien beschikt de stad over belangrijke economische troeven: de positie als ‘maakstad’ met een sterke maakindustrie, het toonaangevende foodcluster, opkomende sectoren als cultuur, creatieve industrie en recreatie & toerisme, een echte ondernemerscultuur van aanpakken, en de strategische ligging. Dit stelt Zaanstad in de toekomst in staat om nieuwe economische kansen te benutten die ontstaan door grote veranderingen in de economie (o.a. de energietransitie, circulaire transitie en digitalisering van de economie).


    Tegelijkertijd kent de gemeente een aantal serieuze kwetsbaarheden die om een antwoord vragen: de economische structuur is vrij eenzijdig (deze hangt sterk op industrie en bouw) en minder kennisintensief. Bovendien kent Zaanstad relatief weinig banen; dit maakt kwetsbaar. Daarnaast moet de industrie fors verduurzamen, is er sprake van schaarste op het
    elektriciteitsnet, raakt de arbeidsmarkt steeds meer in disbalans (groeiende krapte, terwijl ook grote groepen aan de kant staan), en staat de ‘brede welvaart’ op aspecten onder druk.


    Kortom, Zaanstad staat – te midden van grote veranderingen in de economie – voor de vraag hoe de stap te maken naar een economie die toekomstbestendig is: robuust, duurzaam, kennisintensief en inclusief.
    Doel van de economische visie is om én bij te dragen aan economische ontwikkeling én aan brede welvaart. Het eerste is bovenal kwalitatief: we gaan voor meer diverse, duurzame, en kennisintensieve banen, en daarmee voor een toekomstbestendige economie. Tegelijkertijd is de ambitie ook om méér banen in Zaanstad te creëren. Dit is noodzakelijk voor een robuuste economie. Bovendien is werkgelegenheid onmisbaar voor het welzijn van inwoners in brede zin. Concreet willen met Zaanstad naar een ratio van gemiddeld 0,46 banen per inwoner (nu: 0,43).


    Naast economische ontwikkeling staat ook de bijdrage vanuit economie aan brede welvaart centraal: alles wat het welzijn van inwoners in brede zin bepaalt. In Zaanstad wordt er met de  omgevingsvisie en de maatschappelijke visie gewerkt aan zes centrale opgaven, die tezamen de brede welvaart in Zaanstad bepalen. Vanuit economie is het doel om óók aan de niet- economische opgaven bij te dragen, om zo de brede welvaart in Zaanstad te vergroten.


    Met de Economische visie wil Zaanstad een stap maken naar een toekomstbestendige economie die duurzaam, kennisintensief en divers is, en die bijdraagt aan de brede welvaart
    in de stad.
    Dit wordt bereikt door het realiseren van 5 hoofddoelen in 2035:

    • Zaanstad kent een sterk ondernemersklimaat
    • Zaanstad is een aantrekkelijke woon-, werk- en leefstad
    • Er is voldoende ruimte voor werken in het Zaanstad van morgen
    • Er is een inclusieve arbeidsmarkt in balans
    • Zaanstad heeft een toekomstgerichte, duurzame en kennisintensieve economie

    Bij de economische visie hoort een uitvoeringsprogramma, waarbij ambities SMART worden gemaakt en worden vertaald in concrete projecten en werkzaamheden. Voor het realiseren van het uitvoeringsprogramma zijn partners in de stad en regio nodig. Daarom is de conceptvisie en het uitvoeringsprogramma in algemene zin ter inzage gelegd en ook proactief gedeeld met externe stakeholders om hen zo te informeren, draagvlak te creeren en de visie te verrijken.
    Door slimme combinaties met lopende inititieven van externe stakeholders brengen wij focus aan en benutten en versterken zo de aanwezige energie in de stad. Het
    uitvoeringsprogramma is immers ambitieus en dwingt, gelet op de beschikbare capaciteit, tot het maken van scherpe keuzes. Het afwegingskader dat is opgenomen in de Economische visie helpt bij het maken van een onderbouwde prioritering.


    In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
    Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.


    Toezegging:
    Wethouder Onclin zegt toe schriftelijk terug te komen op de vraag van Merel Kingma over de voortgangsrapportage


    Voortgangsconclusie:
    Het raadsvoorstel wordt geagendeerd op de debatagenda van de raadsvergadering van 9 maart a.s.

    01:26:35 - 01:27:52 - Kuyper, H.E.
    01:27:52 - 01:29:11 - Drenth, L.
    01:29:11 - 01:31:32 - H. Stokebrand
    01:31:32 - 01:31:43 - Kuyper, H.E.
    01:31:43 - 01:33:28 - Haasen, J.P. van
    01:33:28 - 01:33:44 - Kuyper, H.E.
    01:33:44 - 01:35:49 - Kerkhoven, J.
    01:35:49 - 01:36:54 - Kingma, M
    01:36:54 - 01:38:53 - van Bemmelen, G.
    01:38:53 - 01:41:28 - Veurink, H
    01:41:28 - 01:43:23 - Pijl, H.
    01:43:23 - 01:44:31 - Özmen, K
    01:44:31 - 01:46:21 - Hulsthoff, M.
    01:46:21 - 01:49:05 - Rienstra, T.J.
    01:49:05 - 01:51:30 - Pieterson, S
    01:51:30 - 01:52:03 - Kuyper, H.E.
    01:52:03 - 02:03:37 - Onclin, S.
    02:03:37 - 02:03:59 - Kuyper, H.E.
    02:03:59 - 02:04:33 - Kingma, M
    02:04:33 - 02:04:51 - Onclin, S.
    02:04:51 - 02:05:12 - Veurink, H
    02:05:12 - 02:05:35 - Onclin, S.
    02:05:35 - 02:06:24 - Kerkhoven, J.
    02:06:24 - 02:07:01 - Onclin, S.
    02:07:01 - 02:07:23 - Pieterson, S
    02:07:23 - 02:07:45 - Onclin, S.
    02:07:45 - 02:08:37 - Kuyper, H.E.
    02:08:37 - 02:13:10 - Kerkhoven, J.
    02:13:10 - 02:13:28 - Hulsthoff, M.
    02:13:28 - 02:13:58 - Haasen, J.P. van
    02:13:58 - 02:14:33 - Hulsthoff, M.
    02:14:33 - 02:14:45 - Kuyper, H.E.
    02:14:45 - 02:15:46 - Kerkhoven, J.
    02:15:46 - 02:16:43 - Rienstra, T.J.
    02:16:43 - 02:17:08 - Kerkhoven, J.
    02:17:08 - 02:17:58 - Rienstra, T.J.
    02:17:58 - 02:21:03 - Kerkhoven, J.
    02:21:03 - 02:21:16 - Kuyper, H.E.
    02:21:16 - 02:26:47 - Onclin, S.
    02:26:47 - 02:27:02 - Hulsthoff, M.
    02:27:02 - 02:27:36 - Kuyper, H.E.
    02:27:36 - 02:27:52 - Onclin, S.
    02:27:52 - 02:28:18 - Pijl, H.
    02:28:18 - 02:28:27 - Kuyper, H.E.
    02:28:27 - 02:28:59 - Onclin, S.
    02:28:59 - 02:29:09 - Kuyper, H.E.
    02:29:09 - 02:29:13 - Rienstra, T.J.
    02:29:13 - 02:29:34 - Kuyper, H.E.
  7. 4
    Einde vergaderavond - 21:45