Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Zaanstad Beraad Raadzaal

dinsdag 16 mei 2023

19:00 - 23:21
Locatie

Raadzaal

Toelichting

Tijdens de vergaderingen van het Zaanstad Beraad en de gemeenteraad worden filmopnamen gemaakt die op internet worden uitgezonden.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Voorzitter: P. Hoedemaeker
    Portefeuillehouder:
    Commissiegriffier: T. Klitsie

    00:04:30 - 00:09:25 - Inspreker van der Plicht
  2. 1.1

    Op het onderwerp ‘agenda-initiatief datagedreven werken’ spreekt in mw. Van der Pligt, namens FNV Uitkeringsgerechtigden.

    00:05:14 - 00:09:25 - Inspreker van der Plicht
    00:09:27 - 00:09:39 - A. Meijer van Putten
    00:09:42 - 00:09:45 - Lopes, F
    00:09:47 - 00:10:55 - Inspreker van der Plicht
    00:10:57 - 00:11:33 - N. Stroo
    00:11:35 - 00:12:25 - Inspreker van der Plicht
  3. 1.2

    De vragen zijn ingetrokken door de indiener.

    00:12:17 - 00:12:25 - Inspreker van der Plicht
    00:12:26 - 00:12:58 - A. Meijer van Putten
  4. 1.3

    00:12:46 - 00:12:58 - A. Meijer van Putten
    00:13:10 - 00:17:40 - Laan, H. van der
    00:17:43 - 00:18:07 - Lopes, F
    00:18:08 - 00:18:30 - Laan, H. van der
    00:18:31 - 00:19:20 - Kranenburg, P
    00:19:20 - 00:20:14 - Laan, H. van der
    00:20:15 - 00:21:05 - Köseoglu-Kiliç, E.
    00:21:07 - 00:21:40 - Laan, H. van der
    00:21:43 - 00:21:58 - Laan, H. van der
  5. 2
    Pauze - 20:00
  6. 3

    Voorzitter: M. Visser
    Portefeuillehouder: S. Onclin
    Commissiegriffier: T. Klitsie



    De Algemene Subsidieverordening (hierna: ASV) is een procedureverordening, en geeft aanvullend op hogere wet- en regelgeving, invulling aan het gemeentelijk subsidiebeleid. Essentiele elementen van het subsidieproces, zoals weigeringsgronden, beslistermijnen en subsidieaanvragen worden vastgelegd in de ASV. De ASV wordt elke collegeperiode geactualiseerd en geëvalueerd. De laatste actualisatie stamt uit 2018, en vanuit de wens om de toepassing en het gebruik van de ASV te verbeteren worden een aantal wijzigingen voorgesteld.
    De belangrijkste wijzigingen zijn:
    a. Het aanleveren van een controleverklaring van een accountant bij de subsidieverantwoording wordt pas verplicht bij subsidies vanaf € 150.000 (nu € €100.000).
    b. Vermogensvorming (artikel 23) slechts toe te staan voor structurele exploitatiesubsidies. Een structurele exploitatiesubsidie wordt voor drie jaar of meer verstrekt voor de instandhouding van een instelling of organisatie.
    c. Aan artikel 10 wordt een kan-bepaling toegevoegd met de mogelijkheid tot het weigeren van een subsidie aanvraag indien:
        1. De begroting geen middelen heeft gereserveerd. 
        2. Gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de subsidie niet nodig is om de kosten te dekken, omdat de aanvrager zonder de subsidie over voldoende                 eigen middelen en/of middelen van derden beschikt 
        3. Als de aanvraag niet voldoet aan regels die zijn gesteld om voor subsidie in aanmerking te komen.

    In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
    Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.

    01:17:07 - 01:18:10 - Visser, M
    01:18:12 - 01:23:00 - J. van der Sluis
    01:23:02 - 01:23:40 - Pieterson, S
    01:23:42 - 01:24:08 - G. Rijken
    01:24:12 - 01:25:08 - N. Hendriks
    01:25:18 - 01:27:03 - Veurink, H
    01:29:00 - 01:31:08 - Cornelisse, N
    01:31:28 - 01:32:30 - G. Van Bemmelen
    01:32:32 - 01:33:44 - Kerkhoven, J.
    01:33:47 - 01:35:04 - Lopes, F
    01:35:05 - 01:35:30 - Hoedemaeker, P.J.
    01:35:38 - 01:42:52 - Onclin, S.
    01:42:53 - 01:43:05 - Visser, M
    01:43:07 - 01:43:54 - Veurink, H
    01:43:54 - 01:45:40 - Onclin, S.
    01:45:48 - 01:47:12 - Mevrouw Beekhuis - De Boer
    01:47:15 - 01:47:45 - Onclin, S.
    01:48:03 - 01:49:30 - J. van der Sluis
    01:49:32 - 01:50:46 - Onclin, S.
    01:51:35 - 01:52:24 - Onclin, S.
    01:52:30 - 01:53:10 - Hoedemaeker, P.J.
    01:53:11 - 01:54:33 - Pieterson, S
    01:54:33 - 01:55:05 - Hoedemaeker, P.J.
    01:55:06 - 01:56:13 - Visser, M
    01:56:32 - 01:56:45 - Visser, M
  7. 4

    01:56:44 - 01:56:45 - Visser, M
  8. 5

    Voorzitter: N. Hendriks
    Portefeuillehouder: J. Hamming
    Commissiegriffier: T. Klitsie




    Behandeling Agenda-initiatief: de indiener krijgt de gelegenheid een korte toelichting te geven op het agenda-initiatief en de vragen aan de collega fracties. De fracties krijgen de gelegenheid om te reageren op de vragen en vervolgens kan ook de portefeuillehouders een reactie gegeven. De indiener krijgt de gelegenheid te reageren en vragen te beantwoorden. Indien noodzakelijk vindt er een aanvullende ronde plaats. Aan het einde van de bespreking trekt de indiener een conclusie over een eventueel vervolg.

    02:28:40 - 02:29:25 - N. Hendriks
    02:29:27 - 02:31:32 - Köseoglu-Kiliç, E.
    02:31:48 - 02:32:50 - Keijser, N.J.
    02:32:58 - 02:34:40 - Kingma, M
    02:36:58 - 02:39:40 - N. Stroo
    02:39:48 - 02:42:05 - Mattens, M.A.
    02:42:40 - 02:44:05 - Pijl
    02:44:19 - 02:46:20 - Schuttevaer, M.A.
    02:46:30 - 02:48:30 - Lopes, F
    02:48:39 - 02:50:22 - Hulsthof
    02:50:41 - 02:52:35 - S. Oppenhuizen
    02:52:47 - 03:08:00 - Köseoglu-Kiliç, E.
    03:08:05 - 03:08:32 - Keijser, N.J.
    03:08:35 - 03:09:12 - Kingma, M
    03:09:19 - 03:10:15 - Lopes, F
    03:10:17 - 03:11:00 - Köseoglu-Kiliç, E.
    03:11:02 - 03:11:25 - Keijser, N.J.
    03:12:35 - 03:13:35 - Hamming
    03:13:36 - 03:15:24 - Mattens, M.A.
    03:15:35 - 03:16:35 - N. Stroo
    03:16:50 - 03:19:22 - Köseoglu-Kiliç, E.
    03:19:31 - 03:19:45 - Mattens, M.A.
    03:19:48 - 03:20:00 - Köseoglu-Kiliç, E.
    03:20:03 - 03:20:29 - N. Hendriks
  9. 6
    Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 22:10
  10. 7

    Voorzitter: A. van Nieuwamerongen
    Portefeuillehouder: Hele college
    Commissiegriffier: A. Maaskant



    Het begrotingsjaar 2022 wordt afgesloten met de Jaarstukken 2022. Via de Jaarstukken 2022 legt het college verantwoording af over het gevoerde beleid en de behaalde resultaten in het jaar 2022. De raad, in zijn controlerende rol, stelt vast of dit is gebeurd binnen de kaders zoals geformuleerd door de raad en dechargeert het college achteraf voor het gevoerde beleid.

    2022 was een bijzonder jaar. Niet alleen voelden we de naweeën van de coronacrisis. Ook werden we geconfronteerd met een oorlog in Europa, doordat Rusland Oekraïne binnenviel. Dit leidde tot vele vluchtelingen uit Oekraïne naar de rest van Europa, waaronder Nederland en dus ook Zaanstad. Het afgelopen jaar vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats en dat heeft geleid tot een nieuwe coalitie met het coalitieakkoord ‘Slagen maken’. In de “jaarrekening in één oogopslag” wordt een aantal sprekende resultaten uit 2022 compact in beeld gebracht, die verder in de Jaarstukken 2022 worden toegelicht en aangevuld met andere punten die in 2022 zijn gerealiseerd.

    Financieel houden we dit jaar een aanzienlijk bedrag over: € 18,0 miljoen, 2,5% van de begroting.

    Eenmalige ontwikkelingen die zich voordeden aan het einde van het jaar leidden tot dit positieve resultaat. Zoals de overheveling van incidentele restantbudgetten voor een bedrag van € 3,2 mln. naar 2023, waarvan € 2,4 mln. betrekking heeft op de energietoeslag. Verder constateren wij onvoorziene lagere uitgaven in het sociaal domein, onder meer als gevolg van personeelstekorten bij de (gecertificeerde) instellingen. Deze middelen komen ten goede aan
    het jaarrekeningresultaat.
    Een verdere duiding van het rekeningresultaat 2022 is opgenomen bij het onderwerp ‘Argumenten en afweging’.

    In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
    Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.

    Wethouder Onclin zegt toe om bij het opstellen van de begroting in overweging te nemen om strakker aan de wind te zeilen (strakker te begroten).

    Conclusie: de voorzitter concludeert dat dit raadsvoorstel wordt geagendeerd op de stemagenda van de raadsvergadering op 25 mei 2023.


    03:27:58 - 03:29:00 - Nieuwamerongen-Oosterkamp, A.T. van
    03:29:01 - 03:30:33 - N. Hendriks
    03:30:40 - 03:32:55 - H. Stokebrand
    03:33:03 - 03:35:44 - Brekelmans, T.
    03:35:45 - 03:36:00 - Nieuwamerongen-Oosterkamp, A.T. van
    03:36:00 - 03:38:15 - Hoedemaeker, P.J.
    03:38:17 - 03:39:57 - S. Oppenhuizen
    03:40:00 - 03:42:15 - Mattens, M.A.
    03:42:20 - 03:43:31 - Lopes, F
    03:43:37 - 03:44:40 - N. Stroo
    03:44:42 - 03:44:58 - Nieuwamerongen-Oosterkamp, A.T. van
    03:45:00 - 03:46:38 - G. Van Bemmelen
    03:46:44 - 03:49:15 - N. Hendriks
    03:49:17 - 03:51:22 - De Groot, A
    03:51:25 - 03:53:02 - Roet
    03:53:12 - 03:55:57 - Haasen, J.P. van
    03:56:05 - 04:07:50 - Onclin, S.
    04:07:52 - 04:08:22 - Haasen, J.P. van
    04:08:23 - 04:08:52 - Onclin, S.
    04:11:13 - 04:13:13 - Onclin, S.
    04:13:17 - 04:13:28 - Brekelmans, T.
    04:13:28 - 04:13:39 - Nieuwamerongen-Oosterkamp, A.T. van
    04:13:39 - 04:15:03 - Hoedemaeker, P.J.
    04:15:08 - 04:15:26 - Brekelmans, T.
    04:15:32 - 04:16:54 - Mattens, M.A.
    04:17:02 - 04:18:00 - Haasen, J.P. van
    04:18:03 - 04:18:35 - Brekelmans, T.
    04:18:40 - 04:19:09 - Onclin, S.
    04:19:11 - 04:19:25 - Haasen, J.P. van
    04:19:44 - 04:20:23 - Onclin, S.
    04:20:40 - 04:20:51 - Lopes, F
    04:20:52 - 04:21:03 - Onclin, S.
    04:21:33 - 04:21:43 - Brekelmans, T.
    04:21:44 - 04:22:14 - Nieuwamerongen-Oosterkamp, A.T. van
  11. 8
    Einde vergaderavond - 23:20