- Locatie
Vergaderzaal 4-5
- Toelichting
-
Tijdens de vergaderingen van het Zaanstad Beraad en de gemeenteraad worden filmopnamen gemaakt die op internet worden uitgezonden.
Uitzending
Agendapunten
-
1
Voorzitter: P. van der Velden
Portefeuillehouder: N. Groothuismink
Commissiegriffier: I. Riteco
Betreft een technische bijeenkomst die is gericht op informatie uitwisseling.
Werkom heeft het verzoek gedaan om de gemeenteraden van Purmerend en Zaanstad een presentatie te geven waarin zij hen informeren over de stappen die zijn gezet in het kader van doorontwikkeling van Werkom als sociaal ontwikkelbedrijf. Er komen gelden vrij voor nieuwe impulsen. Het doel van de sessie is om de gemeenteraad mee te nemen in hun reflectie en hun toekomstvisie.
Een begeleidend filmpje:
Rondje Werkom #2 (september 2025)Bijlagen
-
2Pauze - 20:00
-
3
Voorzitter: R. Karst
Portefeuillehouder: H. van der Laan
Commissiegriffier: I. Riteco
In de Zaanse postcodegebieden 1501 t/m 1508 en 1541 kunnen eigenaar-bewoners van particuliere woningen met een slecht energielabel én funderingsproblemen gebruikmaken van een aanbod van de gemeente Zaanstad om hun woning te verbeteren. Het project Volkshuisvestingsfonds (VHF) – sloop/nieuwbouw en renovatie is in het najaar van 2023 gestart in de Rosmolenwijk. Het richt zich op bewoners die zelf onvoldoende financiële middelen hebben om hun eigen woning op te knappen, terwijl dat dringend nodig is.
Het doel is om vóór eind 2031 in totaal 200 woningen met energielabel E, F of G én funderingsproblemen te verbeteren. Dit gebeurt via een bloksgewijze aanpak: woningen
worden óf gerenoveerd (inclusief funderingsherstel) óf gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Alle verbeterde woningen krijgen minimaal energielabel B. Bij sloop/nieuwbouw
moet het minimaal energielabel A of hoger zijn.
De gemeente Zaanstad kan dat mogelijk maken omdat in 2021 hiervoor een subsidieaanvraag is ingediend bij het Rijk. Dit heeft geleid tot een toekenning van € 16,6 miljoen uit het Volkshuisvestingsfonds. Naar aanleiding van deze subsidietoekenning is in 2023 de Regeling Volkshuisvestingfonds sloop/ nieuwbouw en renovatie 2023-2031 met bijbehorende Subsidieregeling Volkshuisvestingsfonds sloop/nieuwbouw en renovatie 2023– 2031 vastgesteld.
Beide regelingen zijn in 2023 door de raad vastgesteld. Om de Subsidieregeling in lijn te brengen met de Algemene Subsidieverordening Zaanstad 2023 is het voorstel dat de raad de
huidige subsidieregeling intrekt (alleen de raad kan een raadsbesluit intrekken). Conform artikel 3, tweede lid, van de Algemene Subsidieverordening Zaanstad 2023 wordt de nieuwe
subsidieregeling vastgesteld door het college.
Verder is subsidieregeling op onderdelen aangepast. Zo kan een eigenaar van een woning waarbij geen sprake is van een onrendabele top evengoed een subsidie ontvangen met
betrekking tot verduurzaming van de woning en onvoorziene kosten indien er sprake is van een positieve businesscase op blokniveau. Tevens is in de subsidieregeling nu ook geregeld dat indien buren niet meedoen en het noodzakelijk is extra palen onder een mandelige muur te plaatsen, deze kosten door middel van een extra bijdrage worden meegenomen in de uit te keren subsidie zodat herstel van het hele blok doorgang kan vinden.
In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.
Bijlagen
-
4Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 21:10
-
5
Voorzitter: H. Pijl
Portefeuillehouder: G. Slegers
Commissiegriffier: I. Riteco
Op 20 november 2019 kwamen Rijk en regio een integraal pakket aan maatregelen met elkaar overeen (auto, OV en fiets) om de bereikbaarheid in de corridor Amsterdam - Hoorn te
verbeteren. Eén van die maatregelen is de doorfietsroute Zaandam - Hoorn. In de afgelopen jaren is er met de partners (gemeenten, het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam) gestudeerd op mogelijke tracés en maatregelen om tot een comfortabele fietsroute tussen Zaandam en Hoorn te komen. Het betreffen verbeteringen van bestaande routes, maar ook de aanleg van ontbrekende schakels. Op 6 juni 2025 zijn in een Bestuurlijk Overleg tussen de partners het voorkeurstracé en de bijbehorende maatregelen vastgesteld. Dit op basis van een door extern bureau Sweco samen met de partners opgestelde rapportage Doorfietsroute Zaandam - Hoorn (uitwerking voorkeurstracé). In het onderzoek zijn ook eerder vastgestelde zogenaamde first and last mile maatregelen van en naar stations op de Hoornselijn nader uitgewerkt.
Indien de raad akkoord gaat met dit voorstel en het benodigde krediet verleent, worden de Zaanse onderdelen van de doorfietsroute Zaandam - Hoorn en de ‘first and last mile’
maatregelen rondom station Kogerveld de komende jaren onder Zaanse procesaansturing verder uitgewerkt en uiteindelijk gerealiseerd.
In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.Bijlagen
-
6Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 22:10
-
7
Voorzitter: H. Kuyper
Portefeuillehouder: S. Onclin
Commissiegriffier: A. Adema -
7.1
Het college vraagt de raad welke wensen en bedenkingen zij meegeven bij de voorliggende versie van het Grondbeleid RON ASP.
De portefeuillehouder concludeert aan het einde van de behandeling welke wensen en bedenkingen hij zal meenemenBijlagen
-
7.2
In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.
De gemeente Zaanstad wil graag een woon-werk stad blijven. Binnen de gemeente en daarbuiten is een sterk tekort aan bedrijventerreinen. Onderzoek van Platform bedrijven en
kantoren van de Metropoolregio Amsterdam laat zien dat het tekort voor Zaanstad oploopt tot meer dan 100 hectare tot 2040. Het is belangrijk dat de ruimte op bedrijventerreinen slimmer wordt gebruikt, zodat er meer nieuwe bedrijven terecht kunnen. Dit is goed voor de economische groei op de bedrijventerreinen. Dit is niet iets wat bedrijven en ondernemers zelf oppakken. Het actief gronden kopen en verkopen maakt ruimte voor bedrijven die willen verhuizen of juist groeien. Dit is belangrijk, want we houden bedrijven graag in Zaanstad. Ook als zij bijvoorbeeld moeten verplaatsen om ruimte te maken voor woningbouw. Daarom heeft een verkenning plaatsgevonden om te onderzoeken of de gemeente hier zelf stappen kan gaan ondernemen. Uit deze verkenning blijkt dat de gemeente kansen ziet om samen met Port of Amsterdam (hierna PoA) de al bestaande samenwerking via de RON ASP I BV (hierna RON BV) uit te breiden.
De gemeente en PoA willen samen actief gronden en bedrijfspanden kopen, herontwikkelen, exploiteren en uitgeven aan bedrijven op de Zaanse bedrijventerreinen in het
Noordzeekanaalgebied (hierna actief grondbeleid). De gemeente wil voor haar financiering hiervan de meeropbrengst van verkoop erfpachtgrond op HoogTij inzetten. PoA is erfpachter van deze grond. PoA zal na positieve besluitvorming bij haar eigen aandeelhouders (Gemeente Amsterdam) vervolgens hetzelfde bedrag investeren in de RON BV. De
gemeenteraad van Zaanstad moet een akkoord geven op de voorgenomen uitbreiding van de samenwerking (wensen en bedenkingen) en het beschikbaar stellen van de financiering.Bijlagen
-
8Einde vergaderavond - 23:10
Raad Aanbiedingsbrief - Regeling Volkshuisvestingsfonds sloopnieuwbouw en renovatie 2023-2031 - 9724328