- Locatie
Raadzaal
- Toelichting
-
Tijdens de vergaderingen van het Zaanstad Beraad en de gemeenteraad worden filmopnamen gemaakt die op internet worden uitgezonden.
Uitzending
Agendapunten
-
1
Voorzitter: T. Rienstra
Portefeuillehouder: G. Slegers
Commissiegriffier: T. Klitsie
Er zal direct gestart worden met de tweede termijn. Oproep aan de debatdeelnemers om zich te focussen op welke wijzigingen er in de brief zouden moeten komen en het debat dus te spitsen op welke moties/amendementen er zullen worden ingediend voor de raadsvergadering van 20 juli
Een Beleidskader van de Vervoerregio Amsterdam beschrijft de inhoudelijke uitgangspunten en doelen die de Vervoerregio zichzelf stelt. Daarmee is het een belangrijk richtinggevend stuk. Voor de gemeente Zaanstad is het belangrijk dat het Beleidskader goed aansluit bij de
mobiliteitsdoelen van de gemeente. De Vervoerregio is een belangrijke partner, bijvoorbeeld als het gaat over het busvervoer, waarbij de Vervoerregio de concessie beheerd. Bovendien stelt de Vervoerregio veel geld beschikbaar voor de verbetering van verschillende mobiliteitsprojecten in de gemeente. Hoe beter het beleid van de gemeente aansluit bij de prioriteiten van de Vervoerregio, hoe makkelijker het lukt om samen op te trekken.
Verschillende ontwikkelingen en nieuwe thema’s binnen mobiliteit hebben ertoe geleid dat de Vervoerregio Amsterdam (VRA) haar beleidskader uit 2017 opnieuw onder de loep heeft genomen. Dit heeft geresulteerd in voorliggen ontwerp Beleidskader Mobiliteit 2023. Dit ontwerp Beleidskader is bij besluit van de Regioraad op 9 mei jl. vrijgegeven voor inzage. De gemeente Zaanstad wordt daarmee in de gelegenheid gesteld een zienswijze op het ontwerp Beleidskader te geven. Alle zienswijzen worden verwerkt en zouden mogelijk nog kunnen leiden tot wijzigingen in het definitieve Beleidskader dat wordt vastgesteld in oktober van 2023.
Vanwege het gemeentelijk overstijgende karakter van mobiliteitsvraagstukken is er zowel in de totstandkoming van het ontwerp Beleidskader, alsook in het formuleren van een zienswijze, samen opgetrokken met de andere gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland.
De concept zienswijze brief, zoals bijgevoegd bij dit collegevoorstel, is afgestemd met alle andere ZaWa gemeenten. Daarmee onderstrepen we als regio onze samenwerking en versterken we als regio onze positie binnen de Vervoerregio Amsterdam.
Het ontwerp Beleidskader is opgesteld door de Vervoerregio, maar daarbij is nadrukkelijk het contact met de gemeentes en de deelregio’s opgezocht. De inhoud van het ontwerp Beleidskader sluit goed aan bij de behoeftes van de regio én de mobiliteitsplannen van de
gemeente Zaanstad. Net als het in het in september 2021 vastgestelde Zaans mobiliteitsplan, wordt ook in het ontwerp Beleidskader ingezet op een mobiliteitstransitie, waarbij er aandacht is tussen de verschillen die er zijn in de regio’s, maar ook in verschillen tussen gemeentes en
kernen in de regio’s zelf. Door mobiliteit te bekijken vanuit de gebruiker en Brede Welvaart, ontstaat een visie die integraal aansluit bij de behoeftes van onze inwoners. Toch hebben we ook aandachtspunten. Inzet op de fiets gaat niet alleen over verbindingen maar ook over
kwalitatieve stallingen. Bijvoorbeeld bij druk gebruikte bushaltes. Deelmobiliteit geeft mogelijkheden om het autobezit terug te brengen. Om een succesvol alternatief voor autobezit te zijn, is het wel nodig dat overheden samen nadenken over een model om deelmobiliteit rendabel te kunnen uitrollen, ook in de kleinere kernen. Daarbij geldt dat de rol van de auto en autobezit per zone van de stad verschilt (van hoog-stedelijk tot landelijk) en bepalend is hoe deelmobiliteit wordt ingericht. Tenslotte is het voor de regio Zaanstreek-Waterland ook nodig dat er aandacht blijft voor automobiliteit. Een transitie kost tijd, en zeker voor de kleinere kernen/gemeenten zal automobiliteit nog enige tijd de meest voor de hand liggende modaliteit zijn.
In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.
Bijlagen
-
2
Voorzitter: P. Hoedemaeker
Portefeuillehouder:
Commissiegriffier: T. Klitsie
Op het bestemmingsplan Centrumontwikkeling Westerkoog deelplan 1 + 3 spreken in:
- Mevrouw Bont
- Mevrouw Van Tuijl, Voorzitter Buurtcentrum De Vuister
- De heer Van Dijk
- Mevrouw Van Roode, secretaris van Huurdersoverleg Zaanstreek én voorzitter van de huurdersvereniging van Wormerwonen
Op de startnotitie Dorpsstraat 476 Assendelft spreekt in:
- Mevrouw Van den Broek, Duidelijk Did vastgoedontwikkeling
Bijlagen
-
2.1Inspraak voor inwoners
-
2.2
Toezegging:
Loco burgemeester Van der Laan zegt toe dat de raad spoedig de evaluatie over de veiligheidsrisicogebieden ontvangt. -
3Pauze - 19:45
-
4
Voorzitter: G. Rijken
Portefeuillehouder: S. Onclin
Commissiegriffier: T. Klitsie
Het college vraagt de raad welke aandachtspunten hij meegeeft bij het voorliggende collegevoorstel. De portefeuillehouder concludeert aan het einde van de behandeling welke aandachtspunten mee zullen worden genomen.
Toezegging:
Wethouder Onclin zegt toe na te gaan of het juridisch mogelijk is om de plannen en beoordelingen van de initiatieven te delen met de raad en daar de raad over te informeren.Bijlagen
-
5Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 20:50
-
6
Voorzitter: M. de Boer
Portefeuillehouder: W. Breunesse
Commissiegriffier: T. Klitsie
In deze vergadering worden de onderstaande raadsvoorstellen inhoudelijk besproken.
Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst. -
6.1
Met het ontwerpbestemmingsplan “Centrum Westerkoog deelplan 1” van de centrumontwikkeling wordt de bouw van in totaal 77 woningen mogelijk gemaakt, waarvan 20 sociale huurwoningen en 57 vrije-sectorappartementen. Daarnaast wordt met het bestemmingsplan 240m2 bvo voor de huisvesting van het sociale wijkteam en 130 m2 bvo voor een sportschool mogelijk gemaakt. Het plangebied is de locatie van de voormalige sporthal “De Sprong”, die in 2016 is afgebrand. De nieuwbouwplannen voorzien in 4 appartementengebouwen, waarvan 2 gebouwen 8 bouwlagen hoog (26 meter) worden en de
2 gebouwen langs de Westerkoogweg 3 bouwlagen hoog (10 meter). De gebouwen zullen deels met groene daken worden uitgevoerd, de daken op de hoogbouwdelen zijn bestemd voor de technische installaties en het aanbrengen van zonnepanelen. Met de aanleg van 55 extra privé-parkeerplaatsen tussen de nieuw te bouwen appartementengebouwen in, en de conform het inrichtingsplan voor de openbare ruimte te realiseren parkeerplaatsen wordt
voldaan aan de geldende parkeernormen. Deze parkeerplaatsen zullen met grasbetonklinkers (halfopen verharding) worden uitgevoerd.
De bestaande bomen zullen zoveel mogelijk worden behouden. Bomen die we niet kunnen behouden, bijvoorbeeld op de plaatsen waar nieuwbouw komt zullen, waar mogelijk de bestaande bomen die in goede conditie zijn, worden verplaatst naar een andere plek. De overige bomen worden gekapt. Ook zullen er in het gebied nieuwe bomen worden geplant. De plannen voorzien erin dat de boomkruinbedekking in het openbaar gebied van ruim 25 %.
Met het oog op de biodiversiteit zullen de gebouwen worden uitgerust met mogelijkheden tot verblijfs- en nestruimte voor onder meer vogels, vleermuizen en bijen. Aanvankelijk behoorde tot de planontwikkeling de groenstrook aan de westzijde van Westerkoogweg ter hoogte van het schoolgebouw Dynamica XL tot de planontwikkeling. Deze strook, aanvankelijk aangemerkt als deelplan 2, zal niet voor woningbouw worden benut, maar zal als ecologische verbindingszone worden ingericht. De ontwikkeling op deze locatie kan niet los worden gezien van Centrum Westerkoog deelplan 3, de herontwikkeling
van de het buurtcentrum “De Vuister”. Het programma voor deze locatie voorziet naast de huisvesting voor het buurtcentrum in 40 appartementen, waarvan 20 sociale huurappartementen. In het geval van de ontwikkeling voor deelplan 1 wordt gebruik gemaakt van de gecoördineerde procedure. Dit houdt in dat de procedure van zowel het bestemmingsplan als de Omgevingsvergunning gelijktijdig wordt doorlopen. Dit betekent dat als het bestemmingsplan onherroepelijk is de bouwvergunning verleend kan worden en ook onherroepelijk is.Bijlagen
-
6.2
Het ontwerpbestemmingsplan Centrum Westerkoog deelplan 3 voorziet in de bouw van een appartementengebouw met op de begane grond een wijkcentrum, op de locatie van het huidige buurtcentrum De Vuister. Voor de nieuwbouwontwikkeling zal dit pand gesloopt worden. Het nieuwbouwplan voorziet in een buurtcentrum op de begane grond en de bouw van 40 appartementen, waarvan 20 sociale huurwoningen en 20 woningen middel dure huur, in 4 verdiepingen op het wijkcentrum. Het nieuwe gebouw zal daardoor 5 lagen (16 meter) hoog worden.
Het gebouw zal met een groen dak worden uitgevoerd. In de verdere uitwerking van het bouwplan zal worden bepaald welke natuur inclusieve maatregelen in het bouwplan zal worden opgenomen. Het nieuwe gebouw zal qua oppervlakte kleiner zijn dan het bestaande gebouw. Als gevolg
hiervan kunnen aan de zuidkant de extra benodigde 22 parkeerplaatsen worden gerealiseerd, zodat kan worden voldaan aan de geldende parkeernormen. Aan de noordzijde ontstaat daardoor de mogelijkheid om extra groen aan te leggen. De nu nog in het bestaande pand gevestigde sportschool en sociaal wijkteam zullen in de nieuwe situatie gevestigd worden in de nieuwbouw op begane grond in deelplan 1, de voormalige locatie van de afgebrande sporthal De Sprong.
Als gevolg van de sloop van de Vuister en de planning van de bouwwerkzaamheden voor de nieuwbouw is het plan om het buurtcentrum, het wijkteam en de sportschool tijdelijke huisvesting elders aan te bieden.Bijlagen
-
7Einde vergaderavond - 22:30