Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Zaanstad Beraad Zaal 4/5

donderdag 16 november 2023

19:00 - 22:56
Locatie

Vergaderzaal 4-5

Toelichting

Tijdens de vergaderingen van het Zaanstad Beraad en de gemeenteraad worden filmopnamen gemaakt die op internet worden uitgezonden.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Voorzitter: H. Kuyper
    Portefeuillehouder: J. Hamming en M. van Dam
    Commissiegriffier: T. Klitsie
    In deze vergadering worden de mogelijkheden om de positie van de raad binnen het ZB-stelsel en een commissiestelsel te versterken besproken.


    Samenvatting 
    In deze bespreeknotitie zijn drie mogelijkheden uitgewerkt om als raad beter in positie te komen door meer te gaan sturen op de politieke agenda. 
    De eerste optie is het verbeteren van het huidige ZB-stelsel, vooral door het versterken van de rol en positie van de agendacommissie. Dit is het zogeheten ZB+stelsel. Hierin gaat de agendacommissie nadrukkelijker keuzen maken, zet behandeltrajecten uit en werken aan de hand van een middellange termijnagenda met input vanuit college en raad. De agendacommissie werkt op een duidelijk mandaat van de raad. Hiermee worden ook de mogelijkheden voor de fracties vergroot om onderwerpen op de politieke agenda te zetten. Hiermee kan de raad duidelijker sturen op de eigen agenda en zo beter in positie komen. 


    De tweede mogelijkheid is het wijzigen van het vergadermodel in een commissiestelsel, volgens een variant die gebruikelijk is in gemeenteland. Er komen vaste raadscommissies die elk onderwerpen op een bepaald beleidsterrein behandelen. De agendacommissie (op dezelfde wijze versterkt als in het ZB+stelsel) wijst de onderwerpen aan de commissies toe. De sturing op de agenda door de raad wordt daarmee versterkt. Bovendien kan er een soort teamgeest ontstaan binnen zo’n commissie, met meer eigenaarschap over de agenda. Ook kan er meer flexibel en effectiever worden vergaderd. 


    De derde optie om de positie van de raad te versterken door meer greep op de agenda te krijgen is de invoering van een commissiestelsel met sterke raadscommissies. In deze variant gaan die raadscommissies volledig over hun eigen agenda en is er ook geen agendacommissie meer nodig. Ook hierbij is er meer sturing op de agenda door de raad, kan er meer flexibel worden vergaderd en kan er een teamgeest ontstaan. Dat laatste waarschijnlijk sterker dan in de andere commissievariant omdat de commissie zelf over de agenda gaat. Zo’n stelsel met sterke raadscommissies wordt in weinig gemeenten gehanteerd. 


    De drie mogelijkheden zijn in de notitie uitgewerkt met ook voorbeelden en een schets wat het betekent voor onder meer raadsleden en steunfractieleden. Ten behoeve van de bespreking van deze notitie in een ZB zijn aan het eind vragen opgenomen.


    Verloop van de vergadering:
    - Opening van de vergadering
    - 1e termijn: reacties van de fracties, reactie griffier en daarna reactie J. Hamming
    - 2e termijn zo nodig
    - toewerken naar een conclusie van de bespreking

  2. 2
    Pauze - 20:00
  3. 3

    Voorzitter: H. Kuyper
    Portefeuillehouder: G. Slegers
    **Commissiegriffier: T. Klitsie
    **
    Gevraagd besluit
    1. Akkoord te gaan met het voorstel om het Definitief Ontwerp (DO) ‘Stadsweg A7’ vast te stellen, waarbij m.b.t. fase 2 mogelijk een stukje herontwerp plaatsvindt op het grondgebied van Rijkswaterstaat in met name het knooppunt Zaandam.
    2. Akkoord gaan met het voorstel om ten behoeve van de uitvoering van fase 1 en de voorbereiding van fase 2 van dit project in totaal € 2,2 miljoen ter beschikking te stellen. Dit bedrag is opgebouwd uit de € 1,4 miljoen vanuit de eerder van het Rijk verkregen Woningbouwimpuls voor Kogerveld en € 0,8 miljoen kredietverlening vanuit het nog beschikbare budget in het Investeringsfonds voor dit project (ad € 2,6 miljoen).


    NB. Het na dit kredietbesluit nog beschikbare budget in het Investeringsfonds i.c. € 1,8 miljoen zal – in combinatie met de rijksbijdrage ‘versnelling woningbouwlocaties’ ad € 1,2 miljoen t.b.v. tijdelijke maatregelen in het knooppunt Zaandam – t.z.t. met een nieuw kredietbesluit voor de uitvoering van fase 2 ingezet worden.



    In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
    Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd door de voorzitter of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.


    Toezegging:
    De portefeuillehouder zegt toe bij de herontwikkeling van het Prins Bernhardplein te bekijken wat er mogelijk is binnen de financiële middelen van het project qua kunst en/of herbenoemen met verdraagzaamheid in de naam.

  4. 4
    Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 21:15
  5. 5.1

    Voorzitter: M. Kingma
    Portefeuillehouder: R. Tuijn
    Commissiegriffier: A. Adema 
    In deze vergadering wordt zowel de tweede wijziging van de visie "De identiteit van Zaanstad - linten, dijken en paden" besproken als het bestemmingsplan Lint Krommenie. Reden hiervoor is de onderlinge samenhang tussen de stukken. Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd door de voorzitter of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.


    Kernverhaal uit het raadsvoorstel:
    De raad wordt voorgesteld akkoord te gaan met de tweede wijziging van de visie “De identiteit van Zaanstad - linten, dijken en paden”. Dit is de gebiedsuitwerking voor Krommenie. Deze uitwerking bevat zowel richtlijnen voor de kern van Krommenie (Vlietsend, Zuiderhoofdstraat en Noorderhoofdstraat) als de landelijke delen (Vlusch, Uitweg, Taandijk, Krommeniedijk). De conceptvisie heeft zes weken ter inzage gelegen en is met een enkele wijziging nu definitief. De zienswijzen en gevolgen voor de conceptvisie zijn apart in zien in de nota van zienswijzen. Deze zit als bijlage bij dit besluit. De tweede wijziging van de visie “De identiteit van Zaanstad - linten, dijken en paden” gaat gelijk met het bestemmingsplan Lint Krommenie naar de raad. Zo is er tegelijk een nieuw bestemmingsplan voor het lint én ruimtelijke richtlijnen die de gemeente gebruikt bij een verzoek tot afwijken van het bestemmingsplan. Na de eerder vastgestelde uitwerkingen voor Westzaan & Stadse Zaan en de toevoeging van Assendelft (de eerste wijziging van de visie “De identiteit van Zaanstad - linten, dijken en paden”) , komt met dit nieuwe hoofdstuk een schat aan informatie en inspiratie beschikbaar voor iedereen die woont, bouwt of om andere reden interesse heeft in Krommenie.

  6. 5.1

    Voorzitter: M. Kingma
    Portefeuillehouder: W. Breunesse
    Commissiegriffier: A. Adema
    Toezeggingen:
    - Wethouder zegt toe om terug te komen op de  vragen die gesteld zijn met betrekking tot intimidatie en bezwaren van inwoners, waar eerder ook technische vragen over zijn gesteld. 
    - De status van het beleid over de beeldbepalende panden wordt opgevraagd en met de raad gedeeld. ( via wethouder Groothuissmink) 
    - Er wordt uitgezocht welke afwijkingen er nu in het bestemmingsplan zijn opgenomen op basis van de reeds verleende vergunningen.

    Voorgesteld besluit

    Het bestemmingsplan Lint Krommenie is een actueel juridisch-planologisch kader ter bescherming van de cultuurhistorisch waardevolle lintbebouwing van Krommenie.


    Het huidige bestemmingsplan Krommenie uit 2013 heeft ruime bouwmogelijkheden. De toegestane bouwvlakken, bouwhoogtes en bebouwingspercentages zijn groter en hoger dan de bestaande bebouwing. Vergunningaanvragen voor bouwprojecten die gebruik maken van deze ruime bouwmogelijkheden, kunnen niet geweigerd worden maar tasten wel de karakteristieke lintbebouwing aan. De raad heeft op initiatief van ROSA en DZ besloten de unieke cultuurhistorische kwaliteiten van het gebied meer mee te laten wegen dan bij de vaststelling van het bestemmingsplan in 2013 en voor het nieuwe bestemmingsplan uitgangspunten vastgesteld. Vervolgens is een gedetailleerd bestemmingsplan opgesteld dat beter past bij een dichtbebouwd, dichtbevolkt en historisch dorpscentrum. Binnen het nieuwe bestemmingsplan zijn geen grote uitbreidingen mogelijk. Bij grotere bouwplannen wordt per geval bekeken wat inpasbaar is in de omgeving, met behoud van het unieke dorpskarakter. Er is dan een buitenplanse afwijkingsprocedure nodig. Zo kunnen nieuwe bouwprojecten per geval worden beoordeeld, is er bestuurlijke afwegingsruimte en kan er maatwerk worden geboden bij specifieke vergunningaanvragen.


    De bestemmingsplanprocedure loopt parallel met de uitwerking van de visie Linten, dijken en paden (LDP) voor het deelgebied Krommenie. De visie LDP geeft richtlijnen om bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen de identiteit van het dorplint goed herkenbaar en beleefbaar te houden. Na vaststelling van beide besluiten, kunnen de richtlijnen van de visie worden gebruikt bij de beoordeling van bouwplannen die niet in het bestemmingsplan Lint Krommenie passen.


    Bij de zorgvuldige voorbereiding van een nieuw bestemmingsplan, waarin bestaande bouwrechten worden ingeperkt, hoort ook dat eigenaren nog tijdelijk de mogelijkheid wordt gegeven om bestaande bouwrechten uit het huidige bestemmingsplan te benutten. Eigenaren hebben ruim 7 maanden de gelegenheid gekregen om een aanvraag voor een omgevingsvergunning in te dienen, van de publicatie van de uitgangspunten voor het nieuwe bestemmingsplan op 4 mei 2022 tot de inwerkingtreding van het tweede voorbereidingsbesluit op 29 december 2022. Daardoor is voorzienbaarheid gecreëerd en zijn eigenaren niet onevenredig benadeeld.

  7. 6
    Einde vergaderavond - 22:55