- Locatie
Raadzaal
- Toelichting
-
Tijdens de vergaderingen van het Zaanstad Beraad en de gemeenteraad worden filmopnamen gemaakt die op internet worden uitgezonden.
Uitzending
Agendapunten
-
1
Voorzitter: P. Hoedemaeker
Commissiegriffier: A. Adema -
1.1
Bijlagen
-
1.2Vragenuur voor fracties
-
2Pauze - 20:00
-
3
Voorzitter: H. Pijl
Portefeuillehouder: R. Tuijn
Commissiegriffier: A. Adema
Het college vraagt de raad welke wensen en bedenkingen zij meegeven bij de voorliggende versie van de brief Standpunt Zaanstad netuitbreiding 380 kV en VAWOZ
De portefeuillehouder concludeert aan het einde van de behandeling welke wensen en bedenkingen hij zal overnemen in de brief met het standpunt.Bijlagen
-
4Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 21:10
-
5
Voorzitter: M. de Boer
Portefeuillehouder: R. Tuijn
Commissiegriffier: A. Adema
De Verordening fysieke leefomgeving Zaanstad (hierna te noemen VFL) is van kracht sinds 1 januari 2020. De VFL is daarna in tranches geactualiseerd en aangevuld met regels uit verschillende verordeningen. De VFL bevat regels die vallen onder de reikwijdte van de Omgevingswet. Met de zesde tranche wordt de huidige VFL opnieuw geactualiseerd. Dit betekent dat beleids- en wetswijzigingen die na de vorige actualisering tot stand zijn gekomen in de VFL worden verwerkt. De zesde tranche treedt op 1 januari 2026 in werking.
Tevens is de Schadevergoedingsregeling Kabels en Leidingen geactualiseerd om aan te sluiten bij het systeem van de Omgevingswet. Inhoudelijk gezien is de regeling ongewijzigd.
De belangrijkste wijziging is de naamswijziging naar Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen gemeente Zaanstad 2026. Dit is nodig omdat, onder de Omgevingswet, nadeelcompensatie de juiste juridische term is.
In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.Bijlagen
-
6Gelegenheid tot wisselen bijeenkomst - 22:10
-
7
Voorzitter:
Portefeuillehouder: G. Slegers
Commissiegriffier: I. Riteco
De gemeenteraad van Zaanstad heeft een krediet van € 3 miljoen verleend voor de verdere voorbereiding en uitvoering van fase 2 van het project Stadsweg A7. Met dit project wordt de Prins Bernhardweg tussen knooppunt Zaandam en het Prins Bernhardplein heringericht van snelweg naar stadsweg. De weg krijgt hierbij een stedelijker karakter met meer groen waarbij de maximumsnelheid omlaag gaat van 100 km/h naar 70/50 km/h (en op termijn mogelijk geheel naar 50 km/h). Tevens wordt het nieuwe sportpark Hoornseveld vanaf de nieuwe stadsweg ontsloten met twee zg. T-aansluitingen.
Om een goede doorstroming te waarborgen, niet alleen op de Prins Bernhardweg, maar ook op de Thorbeckeweg waar werkzaamheden plaatsvinden in het kader van het project AVANT, wordt het project Stadsweg A7 in twee fasen uitgevoerd. Fase 1 van de Stadsweg A7 is reeds in de zomer van 2024 gerealiseerd. Dit betrof de aanleg van een T-aansluiting net ten oosten van de Gouw, waarbij naast een volwaardige ingang vanuit zowel het Prins Bernhardplein als het knooppunt Zaandam (A7/A8) tevens een uitgang van het sportpark naar (alleen) het Prins Bernhardplein (stad in) is aangelegd. Met het verleende krediet kan nu ook fase 2 worden voorbereid en uitgevoerd. Dit betreft de aanleg van een T-aansluiting tussen het Esso Express-tankstation en knooppunt Zaandam, zijnde een uitgang naar het knooppunt Zaandam (stad uit).
De realisatie van fase 2 is in de zomer van 2026 voorzien. Op basis van de huidige doorstroming op de Thorbeckeweg en de beperkte verschuiving van verkeer tot nu toe naar de Prins Bernhardweg lijkt het goed mogelijk dat de werkzaamheden van fase 2 tegelijkertijd met die van AVANT kunnen plaatsvinden zonder dat er grote effecten op de doorstroming op de Prins Bernhardweg en/of Thorbeckeweg optreden tijdens en na de realisatie. Nader onderzoek tijdens de voorbereiding van fase 2 moet definitief uitwijzen of dit kan. Indien dit toch niet blijkt te kunnen dan worden de werkzaamheden alsnog uitgevoerd na de voltooiing van AVANT die medio 2027 gepland is.
De agendacommissie concludeerde op 30 oktober jl. rechtstreeks op de raadsvergadering van 27 november kon worden geagendeerd. De fractie van Groep de Boer heeft aangegeven dit voorstel te willen bespreken, omdat:
Wat ons betreft is het niet wenselijk om verder te gaan met de ontwikkeling richting een zogenoemde stadsweg A7. Het plan voorziet in het terugbrengen van het aantal rijbanen, terwijl de verkeersdruk op dit traject nu al zeer groot is, zeker tijdens de spits. De capaciteit zou eerder moeten worden vergroot dan verkleind. Automobilisten die vanaf de A8 komen, moeten nu al plotseling remmen door files die in of direct na de bocht ontstaan. Dit probleem zal alleen maar toenemen bij verdere afschaling. Sinds de realisatie van fase 1 is bovendien duidelijk geworden welke negatieve effecten het toevoegen van verkeerslichten heeft gehad. Er is dus sprake van een nieuwe situatie die opnieuw beoordeeld zou moeten worden.
In deze vergadering wordt het voorliggende raadsvoorstel inhoudelijk besproken.
Aan het einde van de behandeling wordt geconcludeerd of de behandeling gereed is en op de stemagenda of debatagenda van de Raad kan worden geplaatst.
Bijlagen
-
8Einde vergaderavond - 23:10
Raad Aanbiedingsbrief Standpunt Zaanstad Regioadvies netuitbreiding 380 kV en VAWOZ 9726099